Tuesday 26 May 2015

BELITONG VS SOTONG DI KUALA BESUT

Perairan Pulau Perhentian menjadi target kami mencandat dan menjoran kali ini


KUALA BESUT, 18 Mei 2014: Ahli-ahli usrah sekali lagi berkonvoi ke Kuala Besut dengan misi menjoran belitong dan mencandat sotong. Trip kali ini menggunakan khidmat tekong terspoting Kuala Besut iaitu Abey Senbok.

Perjalanan kami dari Kuala Lumpur bermula jam 9.30 malam. Alhamdulillah kami selamat sampai di Kuala Besut sebelum subuh. Sesudah solat, kami menikmati juadah pagi di kedai makan Abey Senbok sambil berbual mesra merancang aktiviti trip kami kali ini.

 Kami mula bertolak dari jeti jam 11.30 pagi. Perjalanan dengan bot nelayan Abey Senbok mengambil masa lebih kurang tiga jam untuk sampai di lubuk belitong. Alunan gelora yang agak kuat menyebabkan beberapa ahli usrah sudah menunjukkan tanda-tanda mual yang tidak terhingga.

Membuat persiapan terakhir sebelum sampai di lubuk belitong

 Walaupun kelajuan bot ini tidak setanding bot-bot pancing Kuala Rompin, namun kemudahan di atasnya bertaraf superb. Terdapat tandas yang dibuat khas untuk trip kali ini disamping dapur untuk memasak dan ruang rehat yang selesa untuk berbaring dan solat.

Ruang dapur yang selesa walaupun kecil

Sesampai di lubuk belitong, kami dapat saksikan belitong mula berenang megah mengelilingi bot  mengisyaratkan kami untuk bertarung. Berumpankan anak ikan kembong segar yang diappolokan sebelum itu, satu persatu mata kail tiada berladung di labuhkan. Nah! Satu persatu juga sentapan demi sentapan berlaku. Spesis layaran ini memang ganas. Aksi menari di atas air persis bill fish atau layaran semasa bertarung membuatkan kami begitu teruja. Seekor demi seekor dapat ditewaskan. Tidak kurang juga banyak yang terlepas dek kerana ganasnya pertarungan tersebut! 



Antara belitong yang berjaya didaratkan

Meniti senja, belitong semakin menjauhkan diri. Sementara menunggu masa sesuai untuk mencandat, kami mendahului dengan tanggungjawab hamba terhadap Tuhannya. Solat jamak taqdim Maghrib Isya di atas alunan ombak Laut China Selatan.

Apabila tekong memasang lampu candat, maka kami segera melabuhkan candat masing-masing. Maha Suci Allah. Sotong di sini bersaiz bagak rupanya. Pengalaman ini sungguh menyeronokkan. 

Kesh dengan sotong bersaiz bagak


'Double strike' oleh Yus
 
Hampir semalaman kami mencandat. Dengan arus yang agak deras dan alunan ombak yang agak tinggi, ada dikalangan ahli usrah yang syahid apabila perut turut bergelora sambil diiringi suara meneran yang mengeluarkan segala buah tembikai yang dijamah dalam perjalanan tadi.

Saiz sebegini sangat biasa di sini

Sesungguhnya trip kali ini amat mencabar dan menyeronokkan. Objektif tercapai. Belitong berjaya dijorankan. Sotong berjaya dicandatkan. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment